Førstepris for orgelmusikk ⋆ Kontekst
PRISVINNER: Orgel er stort og slemt og voldsomt å skrive for, sier Øystein Figenschou.
PRISVINNER: Orgel er stort og slemt og voldsomt å skrive for, sier Øystein Figenschou. Foto: Anne Myklebust Odland

Førstepris for orgelmusikk

Øystein Figenschou hadde aldri komponert et soloverk for orgel, før han prøvde seg i konkurransen til Det norske orgelselskap. Det ble full klaff på første forsøk.

– Da konkurransen ble utlyst, bestemte jeg meg for å skrive et verk for solo orgel. Instrumentet er stort og slemt og voldsomt å skrive for, det er jo et helt orkester for én mann, sier Øystein Figenschou.

Han fikk førsteprisen på 30 000 kroner da Det norske orgelselskap og Norgsk Orgelfestival lyste ut komposisjonskonkurranse. Orgelstudent Natanael Svae fremførte før helgen verket hans, Three States of Matter, på Musikkhøgskolen. Figenschou fikk verket fremført for første gang under Orgelfestivalen i Stavanger i september.

Vil vekke interesse

Det er Det norske orgelselskap og Norsk orgelfestival i Stavanger som har arrangert komposisjonskonkurransen for orgelmusikk. Med støtte fra Lindemans legat og Norsk Kulturråd er det delt ut tre pengebeløp og priser til unge komponister.

– Håpet vårt er å vekke interesse for orgel hos den yngre komponistgenerasjonen, sier Guy Poupart, leder for Det norske orgelselskap.

Bedre kjent med orgelet

Komposisjonsstudenter og studenter som var ferdig med komposisjonsstudier i fjor ble invitert til å delta. Øystein Figenschou var ferdig med seks års studier på Musikkhøgskolen i fjor. Nå studerer han medisin, men tror han kommer til å skrive mer musikk for orgel.

– Det er mange orgler i landet og mange flinke organister, så jeg kommer helt sikkert til å skrive mer for orgel, sier Figenschou.

– Hva vet du om orgel nå som du ikke visste fra før?

– Mange ting, selvfølgelig. Jeg har blant annet funnet ut at det er noen deksler foran pipene som man kan styre med en pedal. Det er en detalj jeg ikke visste om. Dessuten må man ta hensyn til kropp og motorikk og hva som fysisk er mulig å få til med hender, pedal og registreringer, ellers kan det bli mye armer og ben, sier han og smiler.

Figenschou spiller piano og kontrabass og er fortrolig med noen strykeinstrumenter. Han syntes det var mest forvirrende å sette seg inn i registrering av orgelet.

– Hvordan jobbet du for å bli kjent med instrumentets muligheter?

– Jeg har vært på noen av øvingsrommene med orgel på Musikkhøgskolen og jeg har forhørt meg litt med noen av orgelstudentene. Ellers har jeg konferert litt på nettet, sier Figenschou.

Konkurransen fikk inn åtte verk, og tre komponister vant priser: Andre prisen gikk til Jonas Skaarud for verket Rastrum, og tredje pris til Tobias Svarstad Eeg for O store Gud! Vi lover deg.

Fakta

• Det norske orgelselskap markerer 25-årsjubileum med en egen komposisjonskonkurranse for orgelmusikk. I 25 år har selskapet arbeidet for å formidle interesse for orgel i Norge.

• Juryen som har vurdert verkene er Nils Henrik Asheim, Guy Poupart og Franz Danksagmüller.

• Juryen har vurdert åtte verk, tre verk vant priser.