For dyrt å reise med kontrabass ⋆ Kontekst
GJØR DET MULIG: Kontrabassist Håkon Thelin ber SAS legge prisene for frakt av kontrabass på et nivå som musikere og konsertarrangører kan betale.
GJØR DET MULIG: Kontrabassist Håkon Thelin ber SAS legge prisene for frakt av kontrabass på et nivå som musikere og konsertarrangører kan betale. Foto: Bjørn Thevik

For dyrt å reise med kontrabass

Prisen for frakt av kontrabass på fly er så høy at verken konsertarrangører eller musikere er villige til å betale. Bassist Håkon Thelin synes det er uforståelig.

Det koster bassist Håkon Thelin 2200 kroner å få med seg kontrabassen på en SAS-flyving i Europa – én vei. Skal han reise utenfor Europa koster spesialbagasjen 3400 kr én vei. I Norge er prisen 1020 kroner per strekning.

– Prisen er uforståelig høy. De siste to årene er prisene økt omtrent 300 prosent. Før var det snakk om en fornuftig kostnad på mellom 300 og 500 kroner per strekning, sier Håkon Thelin.

9500 kroner til Frankfurt

Han ber SAS legge prisene for frakt av kontrabass på et nivå som musikere og konsertarrangører kan betale og har bedt MFO om å forhandle fram en avtale.

Thelin reiste nylig til Frankfurt med bass på SAS og reisen kom på 9.500 kroner.

– Arrangører betaler nesten aldri for frakt av bass. Enten betaler man av egen lomme eller man bruker reisestipend. Kulturen i Europa og verden over har mindre penger å rutte med enn før, så det sier seg selv at jeg tilslutt ikke lenger kan fly med instrumentet mitt, sier han.

Ble glemt i avtalen

MFO framforhandlet en bagasjeavtale med SAS i 2012. Da ble det tillatt for MFO-medlemmer å ta med et ekstra kolli på inntil 23 kg gratis, så sant dette kolliet er et musikkinstrument. Håkon Thelin opplever at han og rundt 300 andre kontrabassister ble glemt i avtalen.

– Jeg har store forhåpninger til at MFO nå forhandler fram en avtale som inkluderer også kontrabassister. Det er et enormt uoversiktlig og rotete system, og en eventuell avtale må også gjelde samarbeidspartnerne til SAS, som Lufthansa, påpeker Thelin.

Han har levert konkrete forslag til forbedringer og påpeker blant annet det urimelige i at folk som reiser på businessklasse eller med gullkort, kan ta med to kolli bagasje på 25 kg gratis, mens han må betale en høy pris for kontrabassen, som veier 35-40 kg.

– Beklagelig

MFO-leder Hans Ole Rian sier at SAS’ innstramminger og høye priser på frakt av kontrabass er meget beklagelige.

– Vi har fått tydelige tilbakemeldinger fra flere som spiller kontrabass og har gjentatte ganger purret opp SAS for å få et møte om dette, sier Rian.

Dersom musikere tror det er MFO som har forhandlet frem prisene med SAS, så stemmer ikke det, understreker forbundslederen.

– Vi har tvert i mot påpekt at det er blitt alt for dyrt og bedt om

møter. Det er svært beklagelig at SAS delvis legger skylden for de høye fraktprisene på MFO, sier Rian.

Prisen inkluderer en garanti

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, påpeker at kontrabass er av en slik størrelse at den krever spesiell omtanke i lastingen på fly.

– I prisen ligger også en garanti om at kontrabassen faktisk kommer med flyet, sier han.

Han varsler at SAS vil gjennomgå prisene på nytt.

– Vi tar erfaringene vi hører om på stort alvor og skal gjennomgå hele strukturen for spesialbagasje. Vi anerkjenner at folk som har spesialbagasjen som levebrødet sitt har behov for forutsigbarhet og gode rutiner. Samtidig vil jeg gjerne råde musikere til å bli flinkere til å presentere reisekostnadene som en helhet for konsertarrangørene, sier Johansen.

– Hvorfor er prisen for å ha med kontrabass på europeiske strekninger over dobbelt så høy som innenlands flyvninger?

– Internasjonalt er det en større andel reisende som reiser med bagasje. Interkontinentale reiser har et bagasjevolum på 97 prosent, mens innenriksflyvninger har et volum på 50 prosent i flyets lasterom. Igjen, dette handler om at reisende skal få en garanti for at spesialbagasjen kommer med.

Se opp for visse flytyper

Dette er en garanti med modifikasjoner. Håkon Thelin opplever at det kan ta tid før flyselskapet bekrefter at de faktisk kan transportere instrumentet hans. Da han nettopp skulle bestille ny reise Oslo-Frankfurt fikk han opplyst at ingen av flytypene han kunne velge mellom, frakter bass. Han måtte booke om til en billett hos Lufthansa, som er mye dyrere.

– Jeg må alltid kontakte kundesenteret for en bekreftelse på om bass på flyet er ok. Dersom bekreftelsen/avkreftelsen kommer etter at de 24 timene for åpent kjøp er ute, risikerer jeg å måtte kjøpe ny billett for egen regning, sier Thelin.

SAS’ informasjonssjef bekrefter at det er visse flytyper som ikke frakter kontrabass og at det er en begrensning på antall basser i ett og samme fly.

– Dette må ikke blandes sammen med det som er prisen på frakt. Det er to forskjellige ting, sier han.

MFO synes selvsagt det er synd at flyselskapene ikke har lasterom på alle flytypene som kan frakte alle slags instrumenter.

– MFO kan dessverre ikke styre verken SAS eller andre store selskaper som opererer i det frie marked, men vi skal selvsagt ta det opp når vi går i møte med dem, sier Hans Ole Rian.