Flere strømmer og betaler for musikk etter koronautbruddet ⋆ Kontekst
Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto Foto: iStock

Flere strømmer og betaler for musikk etter koronautbruddet

Nordens største musikkundersøkelse viser at andelen nordmenn som betaler for å strømme musikk går opp.

Dette melder TONO i en pressemelding om The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020, en stor nordisk undersøkelse om digital musikkbruk, utført av YouGov for de tre nordiske rettighetsorganisasjonene TONO (N), Koda (DK) og Teosto (FIN).

– Det er blitt spekulert i om hvordan korona-situasjonen har påvirket musikklytting på strømmetjenester. Nå har vi svaret. Vi ser en svak oppgang i musikklytting, og vi er glade for å melde at det faktisk er flere som betaler for et musikkabonnement enn det var før pandemien, forteller kommunikasjonssjef i TONO, Willy Martinsen til tono.no.

• Les også: TONO og Vipps har myket opp reglene – dette må du vite når du skal strømme en konsert

Flere abonnement etter korona

Tall fra april viser blant annet at 58 prosent betaler for en musikktjeneste, og nordmenn bruker i gjennomsnitt 3,6 timer per dag på å strømme musikk, mest av alle landene i Norden. Til sammenligning hadde 56 prosent et betalt musikkabonnement ved årsskiftet.

– Det vi ser er at betalingsvilligheten går opp signifikant i de aldersgruppene som fra før hadde flest brukere av betalte musikktjenester, men det er også oppgang generelt, sier Martinsen.

• Les også: Nordmenn lytter mest til musikk i Norden

Norge på topp for antall konsertbesøk

Musikkbransjen opplever store utfordringer knyttet til avlyste konserter. Undersøkelsen viser at norske konsertbesøkende gikk i snitt på 3,3 konserter i løpet av 2019, sammenlignet med 3,1 konserter i 2018. Det er mest av alle landene i Norden.

Undersøkelsen viser også at nordmenn er mer interessert enn sine nordiske naboer i både smarthøyttalere, dyrere strømmetjenester med høyere lydkvalitet, kombinerte strømmetjenester for musikk, TV og spill, og musikk med AI/VR-opplevelser. I gjennomsnitt er cirka én av fem nordmenn interessert i slike tjenester.