Feil på flere hundre millioner kroner i musikk-NOU ⋆ Kontekst
Musikkutredningen Musikklandet ble markert med appeller og opptredener foran Stortinget forrige uke. Foto:Jonas Been Henriksen / NTB
Nyheter

Feil på flere hundre millioner kroner i musikk-NOU

Tall i Musikklandet er feilberegnet. «Svekker troverdigheten til utvalget», sier musikkdirektør. «Endrer ikke det store bildet», svarer utvalgsleder.

Høringsprosessen rundt den omfattende utredningen Musikklandet er nå over, og anbefalingene til musikkutvalget, som sto bak utredningen, er nå i hendene til politikerne.

Både Den Norske Opera & Ballett (DNO&B), Kilden konserthus og Creo har imidlertid påpekt feil i tallgrunnlaget bak en mindre del av utredningen.

I utredningens omtale av offentlige midler til ulike musikksjangre over statsbudsjettet, vises det til at opera mottok 778 millioner kroner støtte i 2023, noe som utgjorde 47 % av midlene over statsbudsjettet til alle musikksjangre.

Klassisk musikk mottok 44 % av midlene.

At opera og klassisk musikk mottok 91 % av midlene, mens folkemusikk, jazz og andre musikksjangre fordelte de resterende ni prosentene mellom seg, bidro til at NOU-utvalget anbefaler en jevnere sjangerfordeling av midlene.

Men i den musikkutvalgets oversikt er hele statstilskuddet til DNO&B og Kilden i Kristiansand tatt med, selv om offentlig støtte til disse to institusjonene også gjelder ballett, og dermed ikke er relevant for musikkutvalgets beregninger.

DNO&Bs tilskudd står for 705.5 millioner av de 778 millionene som var listet som ‘opera’.

Bare om lag halvparten av tilskuddet til DNO&B går til opera, mens Kilden oppgir til Kontekst at 55 % av støtten går til Kristiansand Symfoniorkester.

«Feilen har gitt uheldige føringer for utvalgets analyser», skriver Creo i en pressemelding.

Kilden konserthus kommer med krassere kritikk.

«Kilden teater og konserthus mener det er svært uheldig at utvalget har lagt til grunn tall som helt åpenbart er feil, både for Kilden og Den Norske Opera & Ballett. Dette svekker troverdigheten til utvalget», skriver administrerende direktør Harald Furre til Kontekst.

Endrer ikke det store bildet

Sigrid Røyseng var leder av NOU-utvalget. Til Kontekst sier hun at det er leit at denne feilen kom med i utredningen.

– Vi beklager dette. Dette er en feil vi skulle ønske vi hadde oppdaget.

Røyseng påpeker imidlertid at tallfeilen ikke endrer det store bildet eller grunnlaget for utvalgets anbefalinger.

Det som endrer seg når tallene er «knust» riktig, er styrkeforholdet mellom opera og klassisk musikk: Opera får 33 % av midlene, mens klassisk musikk får 55 %.

– Til sammen utgjør dette 88 prosent i stedet for 91 prosent av direktebevilgningene til musikk over statsbudsjettet, det vil si 3 prosentpoeng mindre enn det som står i NOU-en. 

– Klassisk musikk og opera har fremdeles en veldig stor andel av de direkte bevilgningene. Man kan fortsatt bruke denne fordelingen til å diskutere hva som er en rimelig innretning av den statlige tilskuddsforvaltningen på musikkområdet, sier Røyseng.

Klassisk musikk og opera mottar altså til sammen 88.2 % (ikke 91 %) av de offentlige midlene.

Feil i fortolkning

De upresise tallene i utredningen kommer fra rapporten Kakofoni og samklang som ble utarbeidet av Telemarksforsking tidligere i år.

Kulturpolitikkforsker Ola K. Berge ved Telemarksforsking sier til Kontekst at feilen bunner ut i en fortolkning av bevillingene som disse to institusjonene har fått.

– Feilen ligger i at vi ikke har diskutert nok hvor vi trekker skillelinjene når det er snakk om musikk som går på tvers av kunstformer, sier Berge.

Telemarksforsking skal nå endre tallene i sin rapport.