Endelig får de store artistene flerbruksarenaen i Oslo de drømte om ⋆ Kontekst
Bjerke travbane er byrådets bebudede sted for store konserter i Oslo. Her fra rigg av Rammstein-konserten der i 2022. Foto:NTB
Skisse

Endelig får de store artistene flerbruksarenaen i Oslo de drømte om

Byrådet viser handlekraft. I hvert fall for noen måneder av året.

Hvem visste at traverne, både de gamle og unge, var så pragmatiske?

«Bjerke vil flytte planlagte travløp til andre baner dersom de kolliderer med konsertdager», skriver VG i nyheten om at Bjerke travbane nå er Oslo-byrådets valg for ny konsertarena i Oslo.

Tenk om det hadde vært Ullevål som man satset på. Tenk om cupfinalen i fotball måtte spilles på Lerkendal fordi BTS kom til Oslo akkurat den dagen.

5,3 millioner kroner skal den planlagte oppgraderingen av Bjerke koste, ifølge VG. Det virker overraskende billig. Eller som Creos forbundsleder Hans Ole Rian – en person som generelt er i toppsjiktet hva gjelder å vite hvor mye kulturting koster – sa: «Overraskende billig!»

Det kommer til å koste mer. Hvilke kultursatsinger går det da utover?

Og det kommer til å bli kaos og klaging på transport, som det ble i 2022 da logistikkmessige problemer rundt Rammstein-konserten på Bjerke skapte overskrifter.

Men folk fant til slutt ut at man kan bruke bena både før og etter konsert også. Fremtidens konsertgjengere kan traske fra Bjerke til T-banen på tyve minutter, eller til den mye omtalte kultur/sportsbaren Carl’s på førti minutter, hvis du absolutt vil dit.

– Bruk norske firmaer

Nyheten om Bjerke er gledelig, ikke minst for Bjercke, Hallstein Bjercke, finansbyråd, som var kjapt ute med å trekke frem det alle politikere trekker frem når man vil legitimere bruk av penger på kulturbygg: turisme.

«[De bor] på hotell, de spiser på restaurant og de handler i butikkene. Det er bra for byen», sa han til VG.

Rian trakk frem noen andre folk:

– Vi får håpe at denne satsingen kommer norske artister og musikere til gode, og at det er de norske scenetekniske firmaene som blir hyret til å rigge opp og ned, kjøre lyd og lys.

Seks av tolv måneder dekket

Konsertarena-situasjonen i Oslo har lenge vært et gnagsår for musikkelskere. Noen vil si en skamplett for kulturbyen. Det vil jeg. Men dette kan altså være i ferd med å endre seg.

Bjerke er ikke en optimal løsning, men det er noe, og det er gledelig at byrådet viser handlekraft. At Oslo fremdeles mangler en helårs-konsertarena på størrelsen som Taylor Swift og Rolling Stones krever, er noe som burde være et naturlig neste steg. Oslo burde også være et attraktivt sted for artister av dette kaliberet som turnerer de seks månedene i året hvor det er snø og minusgrader (og mange opplevelsestørste publikummere) i Oslo.

En optimalisert konsertarena med slik stamina vil naturligvis koste mer enn hva et byråd vil spante, for ikke å snakke om det eviglange jakten etter passende sted. Enn så lenge duger en ny flerbruksarena, så lenge bakken holder, strømmen ikke går og de som kan gå, går.