Ellen og harpa – Big in Japan ⋆ Kontekst
EN DRØM: Harpist Ellen Bødtker har hatt en forkjærlighet for Japan siden 1992. Nå blir den gjengjeldt.
EN DRØM: Harpist Ellen Bødtker har hatt en forkjærlighet for Japan siden 1992. Nå blir den gjengjeldt. Foto: Morten Rakke

Ellen og harpa – Big in Japan

Radiostasjonen Tokyo FM har viet store deler av sin «Christmas Special»-sending på selveste julaften til den norske harpisten Ellen Bødtker og hennes musikk.

– Ja, nå må vi bare «tune» inn, sier Ellen Bødtker, som nettopp har avslutta juleturneen «Harpeklang i vinternatt».

Den japanske radiosendinga kan høres helt til Norge, over nettet eller på Youtube.

En omfavnelse fra det japanske folk er som kjent av det langvarige og trofaste slaget.

– Japan er så spesielt. Det japanske folk er så omstendelige, og når du først kommer inn, er det så helhjertet, stort og voldsomt. Dette er en drøm som går i oppfyllelse, sier harpisten, som alltid har hatt en forkjærlighet for Japan, helt siden hun var der med Oslo-Filharmonien første gang i 1992.

Egen hylle i en av verdens største platesjapper

Det er lenge siden hun la orkesterkarrieren på hylla til fordel for en tilværelse som omreisende solist og kammermusiker. Gjennombruddet i Japan kom med konsertprosjektet Nordic Light og hennes første soloplate med egen musikk, Jeg ser. Den ble sluppet tidligere i år. Flere store japanske musikkmagasiner slo opp harpisten fra nord under hennes turné i landet i april. Og ikke bare det, i en av verdens største musikkbutikkjeder opplevde Ellen å møte seg sjøl i toppen av rulletrappa.

– Jeg gikk opp i sjette etasje på Tower Records i Tokyo, og der fikk jeg se et rack med bare mine utgivelser og en egen lyttestasjon, rett ved siden av velrennomerte ECM, sier Ellen, som driver sitt eget selskap, ESB Records.

Mystikk og eventyr appellerer

Under turneen tidligere i år var det kø inn til konsertlokalene der harpisten skulle spille. Suksessen er resultat av langvarig arbeid fra henne og musikkselskapet Miss Fixit Agency, mener hun sjøl. Men hvorfor akkurat nå?

– Det er et rikt klangbilde i min musikk, som jeg tror gir assosiasjoner til eventyr og mystikk, og det er litt japansk. Det at jeg har skrevet musikk med utgangspunkt i nordlyset, åpner dessuten opp for deres livlige fantasi, sier Ellen.

Hun har blant annet gått vitenskapelig til verks i arbeidet med prosjektet Nordic Light.

– Jeg har tatt opp lyd fra NASAs arkiver. De har fanga lyden av nordlyset. Man kan faktisk høre det. Dette har jeg implementert i mine komposisjoner. Det er veldig gjennomarbeidet musikk, og det tror jeg også appellerer til det japanske folk. Og så elsker de harpa da, som har sin opprinnelse fra Asia. Så dette er litt «Asia møter arctic sound», sier Ellen.