Autotune kan tilføre musikken sjel ⋆ Kontekst
NY BOK: Professor Anne Danielsen har skrevet bok om digitale virkemidler i musikk.
NY BOK: Professor Anne Danielsen har skrevet bok om digitale virkemidler i musikk. Foto: Universitetet i Oslo

Autotune kan tilføre musikken sjel

Autotune-effekten kan både tilføre og frata musikken sjel, mener norske forskere. Men skal du bruke den utskjelte effekten, bør du raska på.

Ny forskning

Hvis du husker året 1998, husker du kanskje også den litt forvrengte stemmen til popdivaen Cher på låta Believe? Den globale hiten la grunnlaget for en sound og en autotune-epoke som har vart i 18 år. Men nå kan det nærme seg slutten.

– Autotune-effekten har nok utspilt sin rolle og begynner å bli utbrukt, sier musikkviter Anne Danielsen ved Universitetet i Oslo. Hun har skrevet boka «Digital Signatures» sammen med kollega Ragnhild Brøvig-Hanssen, som lanseres i morgen. De har prøvd å finne ut hva digitale virkemidler som autotune gjør med musikkens sjel.

– Som ren korreksjon av en stemme som ikke synger helt rent, mener jeg autotune er uinteressant. Det er den ekstreme, overdrevne bruken av effekten som er kunstnerisk interessant. Faktisk kan autotune formidle enkelte følelser og uttrykk bedre enn den rene stemmen, sier musikkprofessor Danielsen.

Hør verdens første kommersielle bruk av autotune

Robodivaer

– Med tanke på hvor mye sjel, følelser og nyanser menneskestemmen kan formidle, kan påstanden om at Auto-Tune tilfører noe ekstra virke drøy?

– Menneskestemmen er svært uttrykksfull, men la oss ta artistene Lady Gaga og Rihanna som eksempler. Begge er ekstremt flinke til å synge, men likevel bruker de autotune-effekten hyppig. Det den digitale forvrengningen tilfører er en følelse stemmen ikke kan uttrykke alene, den såkalte robodiva-sounden, forteller Danielsen.

– Mange kvinnelige R’n’B- og popartister spiller på det robotaktige uttrykket for å koble seg fra sitt virkelige jeg. De vil skape en følelse av noe overnaturlig og på den måten lage en kløft mellom seg og den hyperperfekte, glossy divaen.

Hør Lady Gagas tydelige bruk av autotune

Smertefulle hip-hop-tekster

Også mannlige artister, særlig innen hip-hop-sjangeren, har de siste årene begynt å bruke autotune.

– Autotune benyttes ofte med hell når tekstene handler om rusmisbruk, fremmedgjorthet og manglende evne til følelsesmessig tilknytning. Den digitale effekten brukes for å uttrykke en smerte som stemmen til, for eksempel Kanye West, ikke evner å formidle på egen hånd, sier musikkprofessoren.

Kanye West uttrykker følelser med autotune

Slutten på en epoke

Anne Danielsen har forsket mye på teknologiens betydning for musikken. Hun mener maskinene stort sett har tilført musikken noe positivt og er verktøy som gir artister og produsenter større kreative rom å jobbe i.

– Bon Iver-låta Woods er et godt eksempel på god, kreativ bruk av autotune-effekten, sier hun.

– I tiden som kommer tror jeg Auto-Tune kommer til å forsvinne mer og mer fra lydbildet. Den er rett og slett blitt brukt for mye. Det blir som den digitale klangen på 80-tallet. Alle ble ivrige, pøste bare på og til slutt ble det for mye. Det kreative potensialet er tatt ut for denne gang, sier Danielsen.

– På samme måten som 80-tallssounden forsvant, er 00-sounden nå på hell.