Intervju Arkiver ⋆ Kontekst

Intervju

  • #Musikk
  • #Politikk
  • #Scenekunst
  • #Utdanning

Intervju 29.10.25

Tiril Heide-Steen ble flau da hun måtte «belte» i en tomannsbolig

Nå er øverommet i en funkisvilla ved Oslofjorden.

Intervju 21.10.25

– Det er en stor jobb å få rommet til å fungere som teater

Diksjon er viktig når et stort kirkerom skal fylles med Shakespeare.

Helt der ute 13.10.25

Sigve Sjursen ble bedt om å «roe seg ned» på scenen i Norge. Da gjorde han suksess i L.A.

Ydmykhet fører ingen veier her, sier «Siggy» Sjursen. Han kommer aldri til å flytte tilbake.

Wenche Viktorsdatter Paulsen

Intervju 07.10.25

Den nye sjefen vil ta Riksteatret i en ny retning

Wenche Viktorsdatter Paulsen: – Det er noe med å insistere på kunstens kraft, selv i nedgangstider.

Helt der ute 02.10.25

– Som europeer kan man møte en slags rasisme. Men aldri blant musikere

Harald Næss har vært orkestertrompetist i Japan i tyve år.

Mats Borch Bugge

Intervju 25.09.25

NRKs musikksjef: – Jeg blir overrasket over at musikkfeltet agerer så konservativt

Mats Borch Bugge ser alltid muligheten for at de har gjort feilvurderinger.

Elise Olsen

Intervju 18.09.25

Elise Olsen hadde ikke solgt en eneste konsertbillett. Men én ting gjorde at det snudde.

– Man føler seg ikke velkommen.

Malin Pettersen Øverom

Intervju 15.09.25

Malin Pettersen: – Det er viktig å hegne om tiden med familien

Barnas skoletider ga hverdagen og øvingstidene rammer hun ikke visste at hun likte.

=Oslospelet

Intervju 27.08.25

– Det er mennesker det er snakk om

Regissør Simen Formo Hay vil bruke både scenen og mediene til å menneskeliggjøre historien om Oslos rusmiljø.

Joddski i Torggata

Intervju 23.06.25

Slik gikk det til at Joddski sang viser med Torgeir Waldemar

Rapperen forteller om å unngå «kokfeskromantikk», nytt visesamarbeid og hva rap og visen har til felles.

Anniken Paulsen

Dikt blir musikk 12.06.25

– Det var hyl og skrik fra Alfred Hitchcock og bomber og smell fra krigsfilmer

Komponist og pianist Anniken Paulsen vokste opp på en kino, derfor «ser» hun dikt nesten som en film.