«Åååå, så nyyydelig!» ⋆ Kontekst
Masterstudent Ingrid Hopland Gimse viser kronprinsesse Mette-Marit arbeidet sitt under et offisielt besøk ved KHiO. Hva Oslo-ordfører Anne Lindboe gjør, er vi ikke sikre på. Foto:Stian Lysberg Solum / NTB
Reportasje

«Åååå, så nyyydelig!»

Det som skjedde da kronprinsesse Mette-Marit besøkte Kunsthøgskolen for å se på veverier.

En BMW i7, brunt interiør, gullpute i bakruta, registreringsnummer A6 står ute i solen.

Kronprinsesse Mette-Marit lytter. En fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) snakker. Kun de som står kloss inntil hører hva som blir sagt.

Det gjør ikke Kontekst. Et presseoppbud på rundt dusinet samt noen nysgjerrige studenter, Khio-ansatte og representanter fra content-avdelingen til Slottet (avdelingen heter egentlig ikke det, men en Kontekst snakker med sier at de lager «sitt eget innhold» om evenementet), står rundt tre meter fra kronprinsessen.

Politiet er forresten også her. Det er han med det vennlige smilet og et nøkkelkort rundt halsen hvor det står ‘politi’.

Og se, den ene fotografen fant en snedig måte å ta bilder av denne uhørbare utvekslingen på; gjennom et veveri hengt fra himmelen.

Vev!

Det er første gang Kronprinsessen besøker KHiO, og besøket er knyttet til hennes interesse for veving som håndverk og kunstform.

Dette har Slottet skrevet. Dette er offisielt besøk til KHiO.

Innovativ vinkling: Kronprinsesse Mette-Marit blir foreviget både foran og gjennom kunstverk. Foto:Brand Barstein

Anledningen er knyttet til kronprinsessens arrangement «Samlende tråder» i Dronning Sonja Kunststall senere denne uken.

Og så er veveri i vinden.

Da Nasjonalmuseet åpnet, var det kunsthåndverk som var den store, positive overraskelsen. Og det samme museets nåværende utstilling med samiske tekstilkunstneren Britta Marakatt-Labba fikk anmelderne til å gå nærmest bananas.

«Et stillferdig og betimelig historisk raseri», skrev NRKs kunstanmelder Mona Pahle Bjerke om utstillingen – som blant annet inneholder en skiløper som bæsjer langs et gjerde – og ga terningkast seks.

På KHiO er det derimot lite raseri, og heller ikke så mye historie. Men stillferdig er det.

Kontekst bruker litt tid på å huske hvem hun med det profesjonelle smilet som skygger kronprinsessen i alle bevegelser er. Men jo, det er så klart Oslo-ordfører Anne Lindboe.

Sammen med Khios geistlige: Rektor Marianne Skjulhaug, dekan Markus Degerman (som litt senere skal snuble i et kunstverk) og fagområdeansvarlig for tekstil, professor Franz Schmidt, som ja, deler navn med komponisten, men som også er den første som sier noe hørbart – om hvor mange studenter det er ved er hans fagområde.

Rått og ufiltrert fra KHiO: Professor Franz Schmidt med Anne Lindboe og kronprinsesse Mette-Marit. Foto:Brand Barstein

Akkurat hvor mange det er, oppfattes ikke. Men det får da være måte på hvor mange detaljer man skal ta med seg.

Det går noen minutter. Det snakkes fremdeles lavt og det pekes på studentenes veverier.

Og så, endelig:

«Guri, så vakkert!»

Kronprinsessen har talt, og satt standarden for hva hun vil si i løpet av besøket.

To heldige studenter

Pressetoget går opp et par etasjer, til stofftrykksalen, og la oss ikke forstyrre studenten som sitter der og sysler med sitt, med hodetelefoner og et blikk som ønsker absolutt ingen velkommen.

Selv ikke hun som nå har kommet hit i et langt, mørkt antrekk.

Inn en gang er noen små arbeidsavlukker. Dit hen går kronprinsessen, ordføreren, Khio-bermen og Kontekst.

Hvor ble det av resten av pressekorpset? Her er jo bare oss og en krittavle hvor det står skrevet både «kronprinsessen kommer!», og «our future queen». Det er også en tegnet en pølse i brød.

«Å, så heldige dere er», hører vi Mette-Marit si rundt hjørnet.

Her har to studenter rukket å ta en selfie med kronprinsessen. Victoria Reid-Lopez snakker om sitt arbeid. Kontekst oppfatter at det katter i tekstil som er motivet. Og at det er en kommentar til omsorgssvikt.

Kronprinsessen nikker, smiler, ser på både Reid-Lopez og Rakel Nohr Wagles arbeid og sier «de er altså så vakre».

Victoria Reid-Lopez og Rakel Nohr Wagles ville gjerne dele selfien de tok med kronprinsessen. Foto:Victoria Reid-Lopez

Så går hun ut til pressekorpset, hvor visst Kontekst skulle vært også.

Så må alle gå videre, for snart skal kronprinsessen gå videre, og pressen fungerer som en slags velkomstkomité på hver stasjon hun besøker.

«Hvor får du ulla fra?»

Ned en etasje står to unge studenter og venter litt på kronprinsessen. «Vi venter litt på kronprinsessen», sier hun som holder en tupperware-boks med halvspist spaghetti til noen forbipasserende medstudenter.

Ikke mer enn tolv sekunder senere sier en av dem «æsj, så dølt, vi fikk ikke engang sett prinsessen», og sammen går de to og spaghettien sin vei mens de synger «where are you princess».

Kronprinsessen er i en vevssal like ved.

Her sitter de mange kvinner og vever. Hun snakker litt med alle, og gir dem et håndtrykk, et smil og viser genuin interesse:

«Hva er det du synes er mest spennende?»

«Hva slags utdanning har du gått før?»

«Hva holder du på med her?»

«Hvordan gjør du det når …»

«Å, så fine. Er det greit at jeg tar litt på den?»

«Hvor får du ulla fra?»

«Jeg husker mammas bestevenninne hadde rokk, den fikk jeg drive med da jeg var liten».

I vevsalen: Kronprinsesse Mette-Marit og studenter. Foto:Brand Barstein

I gangen utenfor snakker representanter fra Slottet med et par journalister fra tabloidavisene under (det mye forflyttede) fotografiet av Vanessa Beecrofts vb. 48 721 om nakenveving og et slags vev-gameshow.

«Det kunne vært som omvendt porno, at man tar på seg ett og ett plagg man vever», sier en av de fra Slottet.

Klang!

«Endelig», sier kronprinsessen, og går inn i et lite rom hvor hun finner den digitale vevsmaskinen Jacquard TC-1 fra 1990. Hoi, hvor den bråker mens masterstudent Magnus Håland Sunde viser hvordan den fungerer.

«Guri, så fint», sier kronprinsessen.

Fotografene, sendt inn to og to for anledningen, knipser uhorvelig mange bilder, og kronprinsessen ser litt overveldet ut av alt sammen.

Vi går ut.

Vi går inn i et annet bygg.

Vi venter igjen.

Galleri Seilduken vis-à-vis hovedbygget er visningsscene for masterstudentene som går fagretningen medium- og materialbasert kunst. Keramikk, metall og naturligvis vev.

«Åååå, så nyyydelig», sier kronprinsessen om veveriene til student Ingrid Hopland Gimse, og blir ikke distrahert av dekanen som med et stort klang snubler i metallkunsten som ligger på gulvet.

Kronprinsessen går rundt. Ser, peker, smiler. Hun snakker engelsk med en student før noen fra Slottet sier til Kontekst at nå skal vi gå.

– Skal vi det?

– Ja, vi skal det.

Student Magnus Håland Sunde viser kronprinsesse Mette-Marit en digital vev (fra 1990!) Foto:Stian Lysberg Solum / NTB

I solen utenfor står bilen med brunt interiør og gullpute i bakruta fem meter opp en slak bakke.

«Skal hun gå opp denne bakken? Er ikke det litt dumt da?» sier en fra KHiO.

En mann med propp i øret snakker inn i jakken sin og jaggu rygger ikke bilen fem meter tilbake.

«Nå kommer hun», sier en.

«Ha det bra alle sammen. Takk for nå», sier kronprinsessen og vinker.

«Nå er jeg så sulten atte», sier en av fotografene.