Å spille for turister ble levebrød ⋆ Kontekst
God inntektskilde: Midnattskonsertene i Ishavskatedralen er blitt en forutsigbar og god inntektskilde for frilansmusikerne Hanne-Sofie Akselsen og Robert Frantzen. Konsertene er et tilbud til Hurtigrutens turister.
God inntektskilde: Midnattskonsertene i Ishavskatedralen er blitt en forutsigbar og god inntektskilde for frilansmusikerne Hanne-Sofie Akselsen og Robert Frantzen. Konsertene er et tilbud til Hurtigrutens turister. Foto: Marte Bjerke

Å spille for turister ble levebrød

Disse to frilansmusikerne får halvparten av inntekten sin fra å spille for turister. Kulturturisme er et marked i sterk vekst, og en mulig inntektskilde for flere musikere.

Frilansmusikere får inntekten sin fra Hurtigrute-turisme

Det starta i det små som åpne konserter i sommerhalvåret, med Ishavskatedralen i Tromsø som arena. I dag er midnattskonsertene et helårskonsept som sysselsetter rundt 15 musikere i til sammen cirka åtte årsverk. I tillegg bidrar en kantor og to kor på konsertene.

– Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne leve av å være frilansmusiker i Tromsø, sier fløytist Hanne-Sofie Akselsen.

Og hun er ikke alene. Midnattskonsertene har gjort det mulig for flere musikere å ha Tromsø som base for frilansvirksomhet.

Akselsen er en av de musikerne som spiller mest i konsertserien, og har mye spilletid i løpet av året. Kjæresten, pianist Robert Frantzen, har vært med siden starten for nærmere 20 år siden.

– Vi har etter hvert bygd opp to konsepter. Det ene er konserter for Hurtigrutens turister, det andre er åpne konserter. Hurtigrute-turistene kommer hit hver kveld hele året, bortsett fra påskeaften, da er det midnattsmesse, forteller Frantzen.

Midnattskonsertene er høyt oppe på lista over best besøkte attraksjoner i regi av Hurtigruten.

– Det er vanskelig å konkurrere mot Geiranger og Nordkapp, men jeg tror vi ligger som nummer tre, sier Frantzen.

Kulturturismen øker

Ifølge Turistundersøkelsen til Innovasjon Norge var 42 prosent av de utenlandske Norges-turistene kulturturister i fjor sommer. Dette er også de mest innbringende turistene. De legger igjen 14 prosent mer enn øvrige turister per døgn. Kulturturisten ønsker å oppleve lokal historie, kultur og tradisjoner, besøke kunstutstillinger eller historiske bygninger, i tillegg til å nyte lokale råvarer og spesialiteter. Musikerne bak Midnattskonsertene har tatt tak i nettopp det lokale for å nå ut til turister som ankommer Tromsø.

– Vi har forsøkt å bruke det nordnorske, forteller Frantzen.

Musikerne har en sjekkliste over hva en midnattskonsert skal inneholde. Det skal alltid være med samisk og nordnorsk musikk, klassisk musikk, norske religiøse folketoner, internasjonalt kjent musikk og bruk av orgel.

Se video fra Midnattskonsertene her

– I tillegg skal programmene tilpasses årstider og høytider. Det som kjennetegner musikerne er at de er allsidige. Vi er alltid tre per konsert, og så setter vi sammen et program ut fra hvem som spiller. Besetningen består alltid av en sanger, en pianist og en annen instrumentalist, forklarer Akselsen.

Musikerne og kirka har ikke bare hatt et bevisst forhold til repertoarvalg, de har også utnytta det potensialet som ligger i byen de bor i. Konsertene er lagt til midnatt i midnattssolens hovedstad og åstedet for begivenhetene er en av Tromsøs største turistattraksjoner.

– Det er en helt unik kombinasjon, beliggenheten kirka har, hvordan midnattssola kommer inn i bygget, og det at Hurtigruten legger til på det tidspunktet den gjør, sier Akselsen.

Forutsigbare forhold og givende jobb

I fjor besøkte nærmere 100 000 turister Ishavskatedralen, ifølge iTromsø. Det er Tromsøysund menighet som inngår avtalen med Hurtigruten og som hyrer musikerne. De er engasjert på årskontrakt og kirka utarbeider en turnus for konsertene. Hurtigruten selger konserten som en utflukt til sine turister.

– Fordelen for oss er at vi har et fast og forutsigbart honorar for hver konsert, sånn sett er opplegget veldig proft, sier Frantzen.

– Enkeltmusikeren er med andre ord ikke avhengig av at det skal komme et visst antall publikummere den kvelden han eller hun er på jobb, supplerer Akselsen.

Under de åpne konsertene spiller musikerne for døra. Disse konsertene holdes i februar og mars, da under navnet Nordlyskonserter, og i sommermånedene, under navnet Midnattsolkonserter. I disse periodene spiller musikerne to konserter per dag, en for Hurtigruten og for øvrig publikum. De åpne konsertene utgjør cirka ti prosent av inntektene.

– Det er lett å tenke som musiker at dette er veldig kommers, at vi står her og lirer av oss noen svisker. Men jeg spiller nå på sjette sesongen, og føler at det kunstnerisk også er interessant for meg. Det handler blant annet om å sette sammen et program som er bredt, for en bred målgruppe, sier Akselsen.