– Å gå på konsert om morgenen gir en annen lytteopplevelse ⋆ Kontekst
Musikalsk morgenfugl: Bassist og komponist Sigurd Hole har starta morgenkonsertserie, fordi han opplever å ha en annen konsentrasjon som musiker og publikummer på morgenen.
Musikalsk morgenfugl: Bassist og komponist Sigurd Hole har starta morgenkonsertserie, fordi han opplever å ha en annen konsentrasjon som musiker og publikummer på morgenen. Foto: Ingvil Skeie Ljones

– Å gå på konsert om morgenen gir en annen lytteopplevelse

Bassist og komponist Sigurd Hole opplever at han lytter på en annen måte om morgenen enn om kvelden. Erkjennelsen har ført til en ny konsertserie; Morgenkonsert.

Vi avtaler å snakke med initiativtaker Sigurd Hole på et tidspunkt av døgnet da han føler seg som mest fokusert; klokka ti.

– Hvordan opplever hodet og ørene verden så tidlig på dagen?

– Det som iallfall er sikkert er at når det kommer til øving, er jeg nesten alltid mer målretta og fokusert tidlig på dagen enn på kvelden, sier Sigurd, som for tida er i foreldrepermisjon.

I likhet med mange musikerkolleger, foretrekker han å øve og komponere på morgenen.

– Kanskje har det å gjøre med at man ikke har fått tid til å la det kverne så mye i toppen ennå. Det gjelder både tanker og lyder som fyller hodet i løpet av dagen. Jeg føler at jeg som komponist stoler mer på min egen intuisjon om morgenen, og at jeg tar bedre valg. Ideene føles friskere og litt mer mine, på en måte.

Opplever musikken annerledes på morgenen

Denne erkjennelsen førte til at Sigurd begynte å filosofere over hvordan det ville være å spille konserter om morgenen. Etter et pilotprosjekt i 2018, har han starta en sjangeruavhengig morgenkonsertserie i Ila og Sagene kirke i Oslo på lørdager klokka ti. Først ut dette året er duoen Vilde&Inga. Mathias Eick og Kjetil Bjerkestrand overtar stafettpinnen i midten av februar, før Christian Wallumrød spiller i mars.

– Det er ikke nødvendigvis slik at konsertopplevelsen om morgenen er bedre enn på kvelden, men den er annerledes, påpeker Sigurd, som også har hatt mange gode opplevelser som musiker i skolekonserter på dagtid.

– De fleste konserter er på kvelden, av naturlige årsaker, det er da de fleste har mulighet til å gå på konsert. Jeg har naturligvis hatt mange fantastiske konsertopplevelser på kveldstid, men jeg har flere ganger også opplevd noe så banalt som at jeg har følt meg for trøtt til å yte musikken full rettferdighet som lytter, sier Sigurd.

– Fin tid av døgnet å lytte til musikk på

Erfaringene med pilotprosjektet kan tyde på at flere publikummere har hatt samme opplevelse som bassisten. Responsen på morgenkonsertene han har hatt til nå, har utelukkende vært positiv.

– Folk sier at det er en fin tid av døgnet å lytte til musikk på, og en fin måte å starte dagen, forteller Sigurd.

En annen konsekvens, som Sigurd ikke forutså, er at mange tar med seg barn på en konsert som i utgangspunktet ikke er tilrettelagt for denne gruppa.

– Det er jeg veldig glad for. Det er hyggelig å se at barn og voksne kan oppleve musikk sammen, uten at konserten er spesielt tilrettelagt for barna.

Konsertene er rundt en time lange, noe som også bidrar til at yngre publikummere klarer å holde konsentrasjonen til siste tone.

«Kortreiste» musikere og mindre flyreiser

Et annet og muligens litt mindre åpenbart aspekt ved morgenkonsertene, er at Sigurd ønsker å redusere CO2-avtrykket sitt. Han bruker hovedsakelig «kortreiste» musikere fra Oslo og legger til rette for konserter i nærmiljøet, som ikke krever flytransport for utøverne.

– Jeg opplever det som problematisk at jeg flyr så mye som jeg gjør i jobben. Samtidig mener jeg det er viktig at musikere reiser ut i verden og gir meningsfylte opplevelser til publikum, og får nye impulser i møte med andre musikkuttrykk og ulike kulturer. Jeg tror på musikk som brobygger, og vil ikke gi slipp på det. Det jeg kan gjøre er å reise på miljøvennlige måter når det er praktisk gjennomførbart, og kanskje også se etter nye arbeidsmuligheter i eget nærmiljø, for til en viss grad å kunne redusere noe av reisebehovet. Dette har vært en annen drivkraft bak å starte konsertserien.