«Å feire kunstnerisk ytringsfrihet er viktigere enn noen gang» ⋆ Kontekst
Foto: Shutterstock

«Å feire kunstnerisk ytringsfrihet er viktigere enn noen gang»

Truslene mot kunstneres ytringsfrihet kommer nærmere. For andre år på rad topper Spania lista over land som fengsler flest musikere. Music Freedom Day markeres 3. mars.

Verden ser ikke lystig ut, hvis du ser den gjennom brillene til Jan Lothe Eriksen. Han jobber med å øke bevisstheten om og hjelpe kunstnere som ikke får ytre seg fritt. Situasjonen for dem er ikke blitt bedre de siste åra, og truslene har krøpet nærmere norske grenser.

– 14 rappere ble fengsla for sin musikk i Spania i fjor, forteller han.

Lothe Eriksen er daglig leder i organisasjonen Safemuse, én av arrangørene bak Music Freedom Day på Kulturhuset i Oslo. På programmet står blant annet en forberedt lekkasje fra organisasjonen Freemuse sin årlige rapport om tilstanden for kunstnerisk ytringsfrihet på verdensbasis. Ett av funnene er den alvorlige situasjonen for rappere i Spania.

– Music Freedom Day er en årlig feiring av kunstneres ytringsfrihet, som Freemuse opprinnelig tok initiativet til. Det er fortsatt høyst nødvendig å rette oppmerksomheten mot dette temaet, sier Lothe Eriksen når han blir spurt om hvorfor vi skal feire musikkens frihetsdag.

Jobber for kunstneres ytringsfrihet: Jan Lothe Eriksen.
Jobber for kunstneres ytringsfrihet: Jan Lothe Eriksen. Foto: Privat

Et hardere debattklima i Vesten

Siden Safemuse ble stifta i 2013, har situasjonen for kunstnere forverra seg for hvert år, ifølge Freemuse sin årlige rapport. Lothe Eriksen tror årsaken er en kombinasjon av at Freemuse er blitt bedre til å avdekke brudd på ytringsfriheten, og at situasjonen faktisk er blitt vanskeligere på bakken. Han trekker fram det harde debattklimaet i Vesten som et eksempel.

– I Europa og USA er det nå en aksept for å angripe frie ytringer, hvis man føler seg krenka. I fjor ble det fra Freemuse vist til at det i USA, under Trumps ledelse, er greit å true kunstnere og stenge kunstutstillinger. Terskelen for dette er blitt lavere. Også her i Norge har vi hatt saker. Jeg tenker blant annet på Black Box Teaters stykke Ways of seeing, som nå skal inn i rettsvesenet. At man skal gå rettens vei for å stoppe et kunstnerisk uttrykk, i stedet for å ta debatten, er ikke et demokrati verdig, mener Lothe Eriksen, og legger til:

– Det er blitt sånn at når noen føler seg krenka, innebærer det at den som angivelig krenker egentlig bør begrense ytringsfriheten sin. Det er en veldig farlig vei, fordi den frie meningsutvekslingen er helt avgjørende i et demokratisk samfunn. Vi må ha en åpen dialog og prøve å forstå våre motstandere.

• Les også: Kunstneres ytringsfrihet: Alarmerende utvikling i Vesten

Viktig med støtte fra kolleger i frie land

Under Music Freedom Day på Kulturhuset i Oslo kan du bli bedre kjent med musikere som har måttet flykte for musikken sin. Her spiller den første fribymusikeren som kom til Norge via Safemuse, Abazar Hamid fra Sudan. Han stiller på scenen sammen med Knut Reiersrud. Afghanske Hamid Sakhizada er også en del av det kunstneriske programmet. Hamid overtok stafettpinnen etter Abazar, og er i dag fribymusiker i Norges eneste friby, Harstad. Jan Lothe Eriksen skulle ønske det ble flere.

Harstad er et eksempel til etterfølgelse for andre byer. Forfattere har tradisjonelt sett vært i flertall i denne typen ordninger, men nå kommer flere kunstnere til, og jeg skulle gjerne sett at flere byer meldte seg som fribyer. Det er et stort behov, understreker Lothe Eriksen.

Nachspielet på søndag står den iranske svartmetallmusikeren Sina Winter for, på Rock In med bandet From the Vastland. Sina bor nå i Norge, etter å ha flykta fra Iran på grunn av musikken. På spørsmål om hva norske musikere kan gjøre for musikere som lever i land der de ikke kan ytre seg fritt, svarer Sina:

– Musikere i en slik situasjon trenger støtte, og det betyr egentlig ikke noe spesifikt. Det kan dreie seg om å skrive noen ord i sosiale medier. Når du er i en slik situasjon som jeg var i, når du ikke har mulighet for å uttrykke deg, da trenger du hjelp og støtte. Det beste andre musikere kan gjøre er å hjelpe oss å bli hørt. Samarbeid med andre er også veldig verdifullt, sier Sina Winter.

(Du kan bli bedre kjent med ham i neste papirutgave av Musikkultur, som kommer ut 12. mars.)

Svartmetall fra Iran: Sina Winter og bandet From the Vastland kan du høre under Music Freedom Day i Oslo.
Svartmetall fra Iran: Sina Winter og bandet From the Vastland kan du høre under Music Freedom Day i Oslo. Foto: Monica Strømdahl

• Les også: Musikken overvinner sensuren

Å få visum er blitt vanskeligere

Én av de største utfordringene for kunstneres ytringsfrihet i dag er vanskeligheten mange opplever med å få visum. Dette er noe Safemuse skal jobbe målretta med framover.

– Kunstnere får stadig større problemer med å flytte på seg, og det gjelder ikke bare forfulgte musikere, men alle kunstnere i sør. De nektes visum til Europa og USA, enten det er for et residensopphold, en turné eller en festivalspilling. Dette er i strid med Unescos konvensjon om kulturelt mangfold, som sier at kunstnere i sør skal ha fortrinn i visumbehandlingen, fordi det er viktig at kunstnere får muligheten til å vise fram sin kunst, at de får dele inspirasjon og erfaringer med andre. Denne konvensjonen brytes daglig av land i Europa. Det er blitt mer byråkratisk, mer kostbart, og mange søknader avslås, forteller Lothe Eriksen.

Sjøl om mye ser dystert ut for kunstneres rett til å ytre seg fritt, er det likevel noen lyspunkt – Safemuse for eksempel.

– Hva er du mest stolt av å ha oppnådd i Safemuse sin seksårige historie?

– Jeg er stolt av at vi har bidratt til økt oppmerksomhet om kunstneres ytringsfrihet i Norge, og jeg tror også at Safemuse generelt har bidratt til bevisstheten om at kunstnerisk ytringsfrihet dreier seg om mer enn forfattere. Det er en helt annen oppmerksomhet om dette i dag enn da vi starta. Jeg er også stolt av å ha kunnet hjelpe enkeltkunstnere, og av fribyen Harstad, sier Lothe Eriksen.

• Les også: Om stiftelsen av Safemuse