Sissel Kyrkjebø: – Foreldre må tørre å synge mer for barna sine ⋆ Kontekst
Foto: Kristin Saastad
Podkast

– Foreldre må tørre å synge mer for barna sine

Sissel Kyrkjebø har i førti år sunget klassisk, pop, julemusikk og filmmusikk. Hun har «sett musikkbransjens skyggesider». Men det er først nå at hun tør gi ut vuggesanger – uten noen instrumenter.

Sissel Kyrkjebø: En artist som har preget norske høytider, internasjonale scener, et vidt spenn av utgivelser og store filmøyeblikk i fire tiår. Den krystallklare stemmen hennes er en av landets mest kjente.

Som 16-åring synger Kyrkjebø på et Eurovision-innslag i 1986, og det eksploderer. Debutplaten Sissel og andre albumet Glade jul har salgstall over millionen. Hun vinner Spellemann og blir Norges mest kjente sanger.

– Det har stormet rundt meg. Det har vært masse ståk og reiseri og alt sånt. Men for meg har det alltid handlet om musikkgleden, sier Kyrkjebø i den nyeste episoden av Popkammeret.

Hør intervjuet med Sissel Kyrkjebø her i artikkelen, eller i Kontekst-podkasten der du hører podkast, for eksempel Apple Podcasts eller Spotify.

Til programleder Einar Stray forteller Kyrkjebø om alt det som var, og det som er nå.

– Da jeg ble rundt 50, og da var jeg helt sikker på at nå var min karriere over. Alle sopraner pleier å stoppe rundt da. Men sangpedagogen min sa: Du kan synge til du er 80 – du må bare jobbe for det.

– Jeg har aldri trengt å øve vokalteknikk før. Men nå, i overgangsalderen, må jeg jobbe teknisk med stemmen flere ganger om dagen, sier Kyrkjebø.

Hennes nyeste utgivelse, laget med ektemannen Ernst Ravnaas, er et album med vuggesanger.

– Du behøver ikke å være med i The Voice for å kunne synge for barnet ditt. Foreldre og omsorgspersoner skal tørre å synge mer for barna sine. Ved å synge for et barn, så skjer det så mye i hjernen til barnet. Det fremmer hjernens utvikling og barnets evne til å uttrykke seg, sier Sissel.

Da hun selv ble mor, ble hun spurt av andre i barselgruppen om hun kunne spille inn nattasanger for dem, noe hun følte ble kleint. Men med bonus-barnebarna tenkte hun «dette må jeg gjøre».

– Ideen var å gjøre det helt nakent – kun stemmen min. Jeg ønsket at det skulle være så troverdig som mulig. Det skulle være som at jeg satt inne på barnerommet og sang.

Ingen nachspiel-jente

Kyrkjebø har sunget på David Letterman, OL-seremonien i Lillehammer, Titanic, Ringenes herre, turnert masse i USA, England og Kina. Hun har spilt inn sanger med både rapperen Warren G og med Plácido Domingo.

Gjennom alt dette, har hun passet på å holde karrieren – og stemmen – på skinner.

– Jeg har ikke vært en sånn nachspiel-jente. Jeg har sett musikkbransjens skyggesider, men jeg har holdt meg unna det. På turné er konsertene det aller, aller viktigste. Så jeg har et strengt regime for meg selv. Men jeg opplever det ikke som strengt, fordi det er jo bare sånn det er. Hvis jeg skal gjøre en jobb, så vet jeg hva jeg må gjøre for at jeg skal kunne være på topp.

I den nyeste episoden av Popkammeret snakker Sissel Kyrkjebø mer om dette, skandinavisk julemusikk, barndommen i Bergen og mye mer.

Hør intervjuet med Sissel Kyrkjebø her i artikkelen, eller i Kontekst-podkasten der du hører podkast nå.