
– Jeg blir overrasket over at musikkfeltet agerer så konservativt
NRKs musikksjef Mats Borch Bugge ser alltid muligheten for at de har gjort feilvurderinger.
– Jeg forstår at folk engasjerer seg. Men jeg blir litt overrasket over at musikkfeltet agerer så konservativt. Jazzmiljøet spesielt burde være mer åpne for endring – det er jo menneskelig å være bevegelig. Og musikken i seg er jo i konstant utvikling. Det er litt pussig at det nærmest sitter i muskelminnet at endringer betyr krise.
– NRK skal være noe annet enn kommersielle aktører. Og det er ikke helt usannsynlig at FrP, som ønsker å privatisere NRK, kan komme til makten om fire år. Er dette noe dere stålsetter dere for med dette?
– NRK skal absolutt være noe annet enn de kommersielle aktørene. Strategien for digital vekst handler også om å være relevant for alle deler av publikum i en samtid der redaktørstyrte medier utfordres. Vi må vise at NRK er viktig – også for de som er skeptiske. Det er spesielt viktig når det er krefter som ikke ønsker en uavhengig allmennkringkaster.
– UiO-professor Gunn Enli fortalte meg at legitimitet hos publikum er viktig for å ivareta NRKs popularitet og dermed finansiering. Er legitimitet et nøkkelord for dere?
– Vi bruker ikke nødvendigvis det ordet, men vi snakker mye om relevans. Vi ønsker å være relevante for publikum – også de under 50 år. Du kan si at det handler om å øke legitimiteten gjennom relevant innhold.
– I allmennkringkasterregnskapet for 2024 står det at Jazzklubben har hatt 25% økt lytteroppslutning fra 2023, men legges likevel ned. Hvorfor?
– Disse endringene handler ikke om lineære lyttertall for enkeltstående titler. NRK ønsker digital vekst. Det er kanskje et usexy budskap, men det er nødvendig. Jazzklubben eksisterer jo også digitalt, men digital bruk er annerledes enn lineær. Vi må formidle jazzens verden på en måte som er lettere tilgjengelig digitalt.
– Hva måles den digitale veksten i?
– For radio måler vi antall «fornøyde brukere» – de som har lyttet i minst to minutter på en episode eller en sang. Det er en mer presis metode enn bare å telle folk som er innom.
– Gjelder dette tidskriteriet for «fornøyde brukere» også klassisk musikk, hvor et stykke fort kan vare i femten minutter? Eller blir det mer av det som i dag avsluttet Musikkfrokost, altså Jean Sibelius’ Musette fra Kong Christian Suite (2 minutter og 10 sekunder)?
– Målingene gjelder all lyd i NRK, og har ingenting med det redaksjonelle innholdet å gjøre.
– Hva er dine tanker om allmennkringkastingsoppdraget i 2025?
– Oppdraget er det som gjør NRK spennende. Jeg er overbevist om at vi skal svare enda bedre på oppdraget med disse omleggingene.
– «Det er ikke alltid vi gjør de riktige vurderingene, det skal jeg være den første til å innrømme», sa kultursjef Ingerid Nordstrand i 2022 etter at NRK mente de hadde gjort det bedre for jazz- og klassisk-interesserte, mens publikum mente tilbudet hadde blitt dårligere. Er dette et lignende tilfelle?
– Det finnes alltid en mulighet for at man gjør feil vurdering. Likevel opplever vi at det å ikke våge å gjøre endringer vil potensielt være verre enn å eventuelt feile.
– Norsk Musikkråd, som leder oppropet, ønsker at dere snur og prioriterer utvikling i stedet for avvikling. Vil dere snu?
– Nei, vi skal jo nettopp utvikle. Men jeg er trygg på at endringene vi gjør er til det beste for musikken og publikums interesse i smalere musikksjangre.